Často kladené otázky
Čtenářský průkaz
-
Ano, knihy Vám půjčíme po předložení občanského průkazu nebo jiného průkazu totožnosti. -
Může si na mojí průkazku půjčit kamarádka?
Průkaz je nepřenosný. Za dokumenty připsané na Vašem kontě hmotně a tím i finančně zodpovídáte, proto nedoporučujeme svůj průkaz nikomu půjčovat. -
Co mám dělat, když knihu ztratím nebo poškodím?
I to se může stát. Zkuste knihu sehnat v obchodě či antikvariátu a donést do knihovny. Pokud ji nelze sehnat, je třeba ji zaplatit. Pak vám knihu z Vašeho konta odepíšeme a Vy si můžete opět půjčovat. -
Co mám dělat, když nemůžu najít čtenářský průkaz?
Při první návštěvě si můžete půjčit na občanský průkaz nebo jiný průkaz totožnosti. Pokud průkazku ani do příští návštěvy nenajdete, vyhotovíme Vám novou. -
Co mám dělat, když jsem ztratil(a) čtenářský průkaz?
Pokud jste ztratil(a) čtenářský průkaz, je potřeba jej zablokovat a ochránit tak před případným zneužitím. Ztrátu čtenářského průkazu můžete nahlásit osobně v knihovně, telefonicky (viz kontakty na webu) nebo emailem na adresu knihovna@knihovnakolin.cz. POZOR – pro identifikaci a vyhledání čtenářského záznamu je potřeba uvést vaše jméno, příjmení, datum narození a adresu. Duplikát nového průkazu stojí 30 Kč. -
Platí průkaz do všech oddělení?
Ano, průkaz platí na všech odděleních Městské knihovny Kolín. -
Co dělat, když se mi nedaří přihlásit do čtenářského konta?
Pro úspěšné přihlášení je nutné v přihlašovacím formuláři správně vyplnit číslo průkazu a uživatelské heslo. Zkontrolujte si zapnutí či vypnutí numerické klávesnice, popř. klávesy CapsLock. V případě, že několikrát za sebou zapíšete omylem špatné číslo nebo heslo, tak systém přihlašování na daný účet z důvodu zabezpečení na cca 15 minut zablokuje. Ve výjimečných případech může být neúspěšné přihlašování způsobené chybou na našem serveru. V případě opakovaného neúspěchu nás prosím kontaktujte.
Půjčování
-
Platí se za výpůjčky?
Platí se pouze za registraci (pravidelný roční poplatek) a za zřízení čtenářského průkazu. Za samotné výpůjčky už neplatíte nic. Výjimkou je, pokud si chcete knihu rezervovat, pak činí poplatek za jednu rezervaci 5 Kč. -
Jak si mám vybrat knihy, když si nepamatuji, co už jsem četl/a?
Ve vašem čtenářském kontě si můžete prohlédnout svoji historii výpůjček. Náš systém si navíc Vaše výpůjčky pamatuje – pokud si budete chtít půjčit knihu, kterou jste již měl/a, upozorníme Vás na to. -
Může si moje dítě půjčovat na oddělení pro dospělé?
Na dětskou průkazku si dítě může půjčovat knihy z tohoto oddělení od 15 let, pokud mu rodič podepíše Souhlas s půjčováním na oddělení pro dospělé a mládež. V tomto případě pak knihovna nenese odpovědnost za skladbu literatury, kterou si dítě půjčí. Na dětskou průkazku však není možné půjčovat knihy pro rodiče. -
Kde najdu v Kolíně knihovnu?
Za hlavní sídlo Městské knihovny Kolín považujeme budovu v Husově ulici č. 69. Knihovna má dvě pobočky – pobočku na sídlišti (Masarykova 1049) a pobočku ve Štítarech (Na Návsi 34). -
Jak se stát čtenářem knihovny?
Čtenářský průkaz může získat každý, kdo splní ustanovení Knihovního řádu. Je nutné navštívit osobně některou půjčovnu, prokázat se průkazem totožnosti, vyplnit přihlášku a zaplatit roční registrační poplatek. Za čtenáře do 15 let (děti) přebírají odpovědnost jejich rodiče (popřípadě jejich zákonní zástupci) a ti podepisují přihlášku, kterou dítě předloží v knihovně. Jsme moc rádi, když první návštěvu v knihovně uskuteční s dítětem i rodič. Čtenářský průkaz je nepřenosný na jinou osobu a je platný pro všechna oddělení Městské knihovny Kolín. -
Jaké jsou základní povinnosti čtenáře knihovny?
- seznámit se s knihovním řádem a respektovat všechna jeho ustanovení
- seznámit se s ceníkem za poskytované služby
- dodržovat výpůjční lhůty
- nést plnou zodpovědnost za zapůjčené dokumenty a za případné škody
-
Co je knihovní fond?
Knihovní fond je souhrnný název pro všechny typy dokumentů (knihovních jednotek) připravených k půjčování. Patří sem knihy, noviny, časopisy, audioknihy, mapy, elektronické dokumenty, společenské hry, logopedické pomůcky, kouzelné čtení. Městská knihovna Kolín je veřejná univerzální knihovna a to znamená, že ve svých knihovních fondech soustřeďuje literaturu všech druhů, oborů a žánrů. -
Jak hledat informace o tomto knihovním fondu?
Dokumenty (knihovní jednotky) si můžete vybírat prostřednictvím on-line katalogu na internetu (Tritius) nebo ve volném výběru přímo v knihovně (vzhledem k malé kapacitě místa v půjčovnách máme některé dokumenty ve skladu, takže je nutné o zapůjčení požádat knihovníka). Některé knihovní jednotky mají omezení pro absenční půjčování (tj. půjčování domů). Při orientaci v katalogu a ve fondu vám pomůže seznam lokací a signatur. A samozřejmě pracovníci knihovny. -
Jakým způsobem seženu knihu, kterou nemáte?
Pokud nemáme knihu (ale i jiný dokument) v našem knihovním fondu, zprostředkujeme půjčení z jiné knihovny. Tuto službu nazýváme „meziknihovní výpůjční služba“ (MVS). -
Na jak dlouho si lze půjčit knihy a časopisy?
Výpůjční lhůta časopisů a audioknih je 14 dní. U všech ostatních dokumentů pak 1 měsíc. Pokud není dokument rezervován jiným čtenářem, lze jej prodloužit. -
Mohu si výpůjčky prodloužit? A jakým způsobem?
Prodloužení výpůjční lhůty se provádí osobně v půjčovně nebo prostřednictvím čtenářského konta (pomocí internetu), také telefonicky nebo emailem na příslušném oddělení. Výpůjční lhůtu si může čtenář prodloužit dvakrát (učiní-li tak před jejím uplynutím a nežádá-li dílo další čtenář). POZOR ve čtenářských kontech – po devadesáti výpůjčních dnech se výpůjčka dokumentu neprodlouží. Neprodlouží se ani výpůjční lhůta rezervovaných dokumentů. Podrobnosti o prodloužení – zde. -
Je možné si ve vaší knihovně půjčit audioknihy na CD nosičích?
Ano. Tuto službu poskytuje čítárna na hlavní budově v Husově ulici. Půjčujeme i e-audioknihy. -
Kolik dokumentů najednou si mohu půjčit?
Celkem na všech odděleních může mít čtenář půjčeno najednou maximálně 30 ks knihovních jednotek. V případě drahých nebo často žádaných publikací může knihovník tento počet snížit. Počet výpůjček může být omezen i na základě častého zasílání upomínek čtenáři v minulých měsících. Měsíčně si lze navíc půjčit 3 e-knihy (nebo e-audioknihy). -
Jak si mohu půjčit e-knihu nebo e-audioknihu – co je k tomu potřeba?
Čtenář, který si chce e-knihu nebo e-audioknihu vypůjčit, musí být zaregistrovaný v knihovně a také na stránce www.palkmknihy.cz pod stejnou e-mailovou adresou. Pak už stačí vybrat si v našem on-line katalogu požadovaný dokument a ten si vypůjčit. Podrobný návod najdete zde. E-výpůjčky pak můžete číst i mimo dosah internetu. -
Co je čtenářské konto, jak se do něj přihlásím a k čemu slouží?
Čtenářské konto je místo, kde najdete informace o vašich návštěvách knihovny, poplatcích i výpůjčkách. Pomocí čtenářského konta si můžete Vaše výpůjčky prodloužit snadno z domova. -
Jak mohu zrušit rezervaci na knihu?
Rezervaci je možné zrušit přes čtenářské konto nebo s pomocí pracovníků knihovny u výpůjčních pultů – osobně, telefonicky nebo e-mailem. Pokud zrušíte rezervaci ještě před tím, než dostanete zprávu, že je již rezervace pro Vás v knihovně připravena, pak vyrušíme i poplatek za tuto službu. V opačném případě Vás zrušení rezervace nebo její nevyzvednutí nezbavuje povinnosti zaplatit rezervační poplatek, protože práce spojené s rezervací již byly vykonány.
Vracení
-
Co je připomínka?
Pokud čtenář projeví zájem a poskytne knihovně svou e-mailovou adresu, může mu knihovna zasílat připomínku (tj. předupomínku), tj. upozornění, že bude končit výpůjční lhůta. Tuto službu lze uskutečnit pouze prostřednictvím e-mailu. -
Co se stane, když knihy vrátím pozdě?
Při pozdějším návratu, než je stanovená výpůjční lhůta, účtujeme poplatky z prodlení dle našeho ceníku. -
Můžete mi prostřednictvím e-mailu zastavit nabíhání poplatků z prodlení?
Ano. Je možné zastavit nabíhání poplatků z prodlení e-mailem nebo telefonicky na příslušném oddělení. Dluh uhradíte při další osobní návštěvě knihovny, popř. převodem na účet. UPOZORNĚNÍ – musíte ale kontaktovat přímo oddělení, kde máte knihy půjčené!!! -
Je rezervování placená služba?
Ano, rezervování je služba, která je zpoplatněna. Paušální poplatek za rezervování knihovní jednotky je 5 Kč. -
Je odložení z poličky nebo odložení do boxu placená služba?
Ne, odložení z poličky i odložení do boxu je zdarma. Platíte pouze v případě, že si odloženou knihu nevyzvednete . Při odložení z poličky je to částka 5 Kč, při odložení do boxu pak částka 30 Kč. -
Můžu někde zjistit, co máme vrácené a do kdy mám půjčené knihy vrátit?
U výdeje knih máme vždy aktuální datum, do kterého data se ten den knihy půjčují. Na vyžádání může čtenář dostat vytištěný seznam půjčených knih s datem, do kdy je má vrátit. Informaci zjistíte také on-line vstupem do svého čtenářského konta na našem webu. Tam si můžete vaše výpůjčky i prodloužit. -
Mohu své výpůjčky vrátit kdekoliv?
Výpůjčky vracejte vždy na tom oddělení, ze kterého jste si je půjčili, popř. do návratového boxu před příslušnou budovou. -
Může za mě vrátit knihy někdo jiný?
Ano, vrátit knihy za Vás může kdokoliv. Pro vrácení dokumentů není nutný čtenářský průkaz.
Darování
-
Mohu knihovně věnovat knihy nebo jiné dokumenty?
Ano, můžete, ale pouze čisté a neponičené. Plesnivé, vlhké a jinak znečištěné dokumenty nepřijímáme. Své dary nevhazujte do návratových boxů, ale předejte vždy osobně na kterémkoli oddělení knihovny, nejlépe na oddělení pro dospělé na hlavní budově v Husově ulici.